گرم شدن زمین باعث زمین لرزه می شود!
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
گرم شدن زمین باعث زمین لرزه می شود!
نوشته شده در پنج شنبه 29 / 1 / 1391
بازدید : 1552
نویسنده : reza shahrezaiie

براساس ادعای جدید دانشمندان، احتمالا زمین‌لرزه‌ها در اثر گرم‌شدن زمین رخ می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تحقیقات جدید دانشگاه ملی استرالیا نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی طولانی‌مدت می‌تواند صفحات تکتونیکی زمین را حرکت دهد.

محققان استرالیایی با همکاری دانشمندان آلمانی و فرانسوی بین حرکت صفحه هند در 10 میلیون سال اخیر و تشدید بادهای موسمی هند ارتباط برقرار کرده‌اند.

به گفته محققان، باران‌های موسمی در هر سال چهار متر افزایش داشته و سرعت حرکت صفحه هند به یک سانتیمتر در سال بالا رفته است.

دانشمندان داده‌ها را در رایانه‌ای قرار دادند که نشان می‌داد چگونه بادهای موسمی، کوه‌های شرقی هیمالیا را در 10 میلیون سال گذشته فرسوده کرده‌اند.

آنها دریافتند که سنگ‌های این کوهستان به قدری از سمت شرق صفحه تکتونیکی فرسایش یافته بودند که می‌توانست نشان‌دهنده حرکت خلاف عقربه‌های ساعت این صفحه باشد.

دکتر «جیامپریو یافالدانو» از دانشگاه ملی استرالیا اظهار کرد: اهمیت این کشف در این است که برای اولین بار فهمیدیم که تغییرات آب‌وهوایی طولانی‌مدت می‌تواند مانند یک نیرو عمل کرده و بر حرکت صفحات تکتونیکی تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: مشخص شده که حوادث زمین‌شناسی خاص مانند رانش قاره‌ها، بسته شدن حوضچه اقیانوسی و ساختار کمربندهای بزرگ کوهستانی که توسط حرکت صفحات بوجود می‌آیند قادر هستند بر الگوهای آب‌وهوایی در یک دوره یک میلیون ساله تاثیر بگذارند. اکنون ما می‌دانیم که برعکس این قضیه هم صادق است. تغییرات طولانی‌مدت آب‌وهوایی یا تغییرات طبیعی در الگوهای آب‌وهوایی در میلیون‌ها سال می‌تواند حرکت صفحات را در یک بازحخورد مکانیسمی تغییر دهد.

محققان اکنون امیدوارند که بتوانند از این یافته‌ها در پیش‌بینی زمین‌لرزه‌های در مقیاس بزرگ مانند زلزله ژاپن کمک بگیرند.

دکتر «یافالدانو» در ادامه افزود: هنگامی که نیروهای حرکت‌دهنده صفحات در امتداد مرزهای خود به آستانه خاصی می‌رسند زلزله رخ می‌دهد.

هفته گذشته دانشمندان مدعی شدند که احتمالا اروپا در اثر تغییر مکان قاره‌ها و نزدیک شدن آنها به یکدیگر ممکن است به زیر قاره آفریقا فرورانش کند.

به گفته زمین‌شناسان، توقف رخ داده در حرکات دو قاره می‌تواند به این معنی باشد که صفحات در حال تغییر جهت هستند.


منبع: مرکز عمران ایران (به نقل از ایسنا)


Get Your Own Scroller
Glitter Graphics, Glitter Pics

:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: